2018/07/01

Recenze: Den co Den

Název: Den co den
Název v originálu: Every Day
Autor: David Levithan
Překladatel: Tomáš Bíla
Nakladatelství: CooBoo
(náš) Rok vydání: 2013
Počet stran: 344
Žánr: YA

Každý den někdo jiný, každý den jiný příběh, každý den jiná lež. Když jste někdo jako A, jste jiný... Už vám nevadí, že pořád lžete a snažíte se vypadat jako člověk, u kterého jste momentálně hostitelem. Jenže když přijde Rihanon začne se A chvat jinak, že by se zamiloval? Ale jestli ano, jak tedy jejich vztah může fungovat. Když každým dnem je někde jinde, někým jiným?

Představte si, že každým dnem jste někdo jiný a musíte se přizpůsobit do role člověka v kterém jste, to je váš hlavní úkol. A najednou se objeví Rihanon a vy se zamilujete do dívky, a najednou už není na hlavním místě člověk ve kterém jste, ale ona. Jenže jak by tenhle vztah mohl fungovat nadále když nemůžete ani se vedle ní probudit? 


Trošičku je náznakem probírána i bisexualita a to tím způsobem, že A není vlastně ani holka ani kluk, je oboje a vlastně není ani jedno. I na transsexualitu, homosexualitu a na ostatní orientace dojde řeč. 

Nechci spoilerovat konec, ale zároveň se k němu chci vyjádřit jako, že asi to tak mělo dopadnout, protože ne vždy se něco takového podaří ať už s člověkem jako je A nebo s normálními lidmi. Když už je řeč o A docela mě překvapilo, že nikde v anotacích se neobjevuje jméno hlavní hrdiny tak snad to není tak velký spoiler, protože nevím opravdu jak jinak mám započat větu než "A je...", i když je pravda, že jsme se jméno hlavní hrdiny do

zvěděli asi v polovině knihy, což si dával autor docela načas, když třeba v některých knížkách jako první věta stojí "Ahoj, já jsem Hazel a mám rakovinu."


Knížku jsem si přečetla kvůli trileru, který jsem viděla, což nás dostává k věci, že by měla být i filmová adaptace na knížku, která už vyšla, ale mám takový pocit, že ne s dabingem.

Přebal knížky je příšerný, alespoň ten můj, protože knížku mám s knihovny a už sama od sebe se mi rozpadává v rukou. Ale viděla jsem nový přebal s herci z filmu a ten je o dost lepší. Knížce jsem nakonec dala plný počet, protože si to opravdu zasloužila.






1 komentář:

  1. Pěkná recenze :) film ani knihu jsem ještě nečetla, ale obě verze mě zaujaly. :)

    OdpovědětVymazat