2017/11/01

Recenze: Sůl moře - skutečné příběhy napsané v jedné knize od Ruty Sepetys

Název: Sůl moře (Salt to the Sea)
Autor: Ruta Sepetys
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2016
Počet stran: 352
Žánr: historický román

Když jsem dočetla knihu byla jsem v rozpacích, nebo spíš pořád jsem. Asi jsem člověk co nedokáže se koukat jak někomu ubližují proto jsem taky nikdy nedokoukala Titanik příběh znám ale film byl pro mne až moc drsný. Jednou jsme si takhle s kamarádkou povídaly a ona mi řekla že se bojí toho že by utíkala a nemohla utéct pronásledovateli, já jsem jí na to odpověděla že se bojím nemít kam utéct. Naděje je poslední věc co nás drží nad vodou a proto můžeme do bezkonečně utíkat ale když nemáš ani nadějí a tvoje myšlenky ví že nemáš kam utéct seš v .....

Neznámá válečná a námořní tragédie. Wilhelm Gustloff loď na kterou se chtělo dostat tisíce lidí ale ti který se dostaly měli tak říct též smůlu loď se potopila. Píše se rok 1945 a válka skoro končí poněvadž Hitler prohrává. Z východu se žene sovětská armáda a nacisti začínají nalodňovat svoje lidi. Operace Hannibal (je pojmenovaná po slavném vůdci z Římu) je operace která se podle lidí který si jí zúčastnily zapíše do dějin, jenže zvláštní je jak o tak velké tragédii - za kterou se může i Titanic a Lusicania jen krčit - nikdo neví. Do Wilhelma Gustloffa (vyhlídkové loďi) se nacpalo 10 000 lidí (cca 9 000 lidí zemřelo), kapacita byla 1 500 lidí. A do něho i naše čtyři hlavní postavy Florian, prušák co v baťohu nese Jantarovou komnatu, Emilie, i když její jen patnáct je těhotná a je odevzdaná své zemi Polsku, Joana, zdravotnice (Litva), Alfred námořník spíše sociopat jehož stránky jsou z 90% dopisy pro Hannelore (Němec). Každý z nich si na loď nese nějaké to tajemství a tým se proplítá celá kniha. Půl knihy je popisované jak jdou a nalodňují se (30.ledna) je tam podrobně psáno jak několik tisíc lidí přijíždí z celé země aby odplulo na neokupovanou část Německa. Jak lidi byli tak bezradní že mohli si koupit dítě jen aby se na loď dostali (je větší pravděpodobnost že se na loď dostanete když máte dítě) proto taky z většiny zemřely děti. Loď neplula ani den a zasáhla jí sovětská torpéda, čtyři na každé z nich bylo napsané věnování : Za vlast, Za sovětský klid, Za Leningrad, Za Stalina. Lidé dřív než se utopili zemřeli na šok z ledové vody. Na lodi bylo jen 22 člunů z toho deset nefunkčních, 12 člunů pro 10 000 lidí. Vím že jsem poměrně málo řekla o příběhu ale nejde nic víc dodat omlouvám se.

Kniha se četla poměrně rychle líbilo
se mi autorčino psaní styl jak psala. Kniha se mi líbila ale znáte pocit kdy na knihu nemůžete říct že se vám líbila protože to bylo takové utrpení že to by jste byli za necitového člověka (Alfred vlastně byl). Líbilo se mi jak autorka rozdělila text na čtyři hlavní postavy jak jsme si mohli přečíst co si každý myslí. Sůl moře je kniha kterou by si měl přečíst každý. A určitě brzy čekejte další recenzi na autorčin druhý román.


"Historie nás rozděluje, ale skrz čtení se můžeme sejít v příběhu, studiu a vzpomínání. Knihy nás spojují v celosvětovou komunitu čtenářů, a co je ještě důležitější, v celosvětové společenství lidí toužících poučit se z minulosti. (Sůl moře - poznámka autorky)"

""Je pošetilé se domnívat že jsme mocnější než moře nebo nebe" (sůl moře)"

Žádné komentáře:

Okomentovat