2017/10/31

Recenze: 20 faktů co mě napadlo při čtení "Proč? 13x proto" neboli "13 reasons why" + seriál vs. kniha

Podle mě je tohle jeden z mých nejpropracovanějších článků na tomhle tom blogu, takže si to pozorně přečtěte. Pro to aby jste věděli jak dlouho na článku pracuji začala jsem ho psát 6. října a ani nevím kdy ho konečně vydám, ale konec blbých žvástů a jde se na článek.
Clay je jedenáctý (devátý) člověk na seznamu? Ptáte se na jakém seznamu? Na žádném na jakém by jste chtěli být, ale i přesto na něm Caly je i když je to slušný a hodný kluk. Na seznamu, který určuje kam až vaše mysl dohlédne, co všechno se vám odhalí o Hannah Beaker smrti. Třináct kazet, třináct lidí, třináct důvodů proč. Lidé, kteří doženou Hannah dohnat na okraj svoji propasti až nebude mít šanci kam jít,.... než seskočit, 13 příběhů, kterým se odhalí proč? A mezi nimi je i náš poctivý Clay, který jako jediný z třinácti nechce vše nechat v tajnosti...

Tentokrát máme recenzi trochu výjimečnější než obvykle. Tentokrát jsem místo shrnutí sepsala po dobu čtení věci co mě prostě napadly, trkly přímo do očí. Když tak první jsem viděla seriál a až potom četla knihu.
1. Fakt? Není to snad tak že Clay ví úplně celý příběh dopředu. (str.19)
2. Cože erekce jen s polibku nebo abych to upřesnila z návrhu na polibek? Přehnaný Ne?! ??! (str. 27)
3. Ano je zvláštní že by Hannah se zabila jen kvůli pouhému polibku, ale vše má svůj nevinný a neočekávaný začátek a pak drsný a nepoddajný konec. (str. 29)
4. Pan Valach to se v originále jmenoval Mr. Walnut ? (str. 44)
5. Nemůžu se dočkat co bude dál i přesto že jsem viděla seriál tak se nemůžu dočkat co bude dál.... (str.49)
6.To znám kamarádky, které vás stejně vždycky zradí a zklamou (str. 51)
7. Přijde mi že nějak rychle to začal brát vážně. No jo asi když se zabila!!(str. 53)
8. To je teda hnus. Proč jí šmíroval. (str. 75)
9. Jak si mohl poslechnout 3 kazety za sebou, to nějak uspěchává ne?!? (str.85)
10. Tahle část mě rozesmála. Cituji: "Jasně, zaškrtl jsem sice, že jsem rád venku, ale kdo není? A přece to neznamená, že jsem nadšený z kácení stromů?"(str.100, test k povolání)
11. Zvláštní jak z jedné kazety se může změnit celý úhel pohledu na jednoho člověka. Proto není dobré vědět vše, všichni z nás děláme chyby a buď za nimi stojíme a snažíme se je opravit a nebo ne. (str.110)
12. Dělají si ze mě srandu proč ta stránka je vytrhlá? Jako ona tam prakticky je, ale jenom založená mezi stránkami kam by měla patřit. (str.112-113)
13. Cítím strašnou úzkost jako bych to s Hannah prožívala taky. (str.118)
14. Měla bych si dát asi kafe (str. 122)
15. Sebevražda docela pesimistické a morbidní téma pro náctileté. Ale i přesto zavzpomínejte kdy jste o tomto tématu nepolemizovali? Nedávno jsem seděla na okně a naskytla se mi příležitost skočit. Byla to vzrušující představa, asi jaké by to bylo jen tak skočit nic neřešit a jen a pouze skočit? Jenže za prvé jsem neměla k tomuto dílu důvod a ani bych si nedokázala představit co všechno by se stalo kdyby mi 7. patro nestačilo. Neskočila jsem kvůli svým rodičům, kvůli kamarádce co natírala zrovna zeď vedle na bílo,
kvůli své sestře, ale hlavně kvůli sobě. Nevím co bych vám tímto faktem chtěla říct, ale tohle ..... (str.140)
16. Též mám ráda poezii a aby jsem si mohla tuto knížku připomenout, až budu si recenzi někdy číst. Napíši sem citaci jediný básně z knihy pokud nevadí?

Potkám tvý oči
A ty mne ani nevidíš
Jen sotva odpovíš
Když zašeptám
Ahoj
Mohli bys me si bejt blízký
Dvě spřízněný duše
Možná nejsme
A zdá se mi, že se nikdy
nedovíme

Má vlastní matko
Nosila jsi mě v sobě
A teď nic nevidíš
Jen to, co nosím já
Lidé se tě ptají
Jak se mám
Ty se jen usměješ a přikývneš
Nenechme to takhle
Skončit

Polož mě
Pod Boží oblohou a
Poznej mě
Nejen očima
Sejmi
Masku masa a kostí a
Pohlédni
Na mou duši

Osamělou
(str.157)
17. No a jde na řadu naše Romeo. (str. - )
18. Všechno..... působí na všechno.(str.165)
19. Jenny jako Sheri v seriálu? Poprvé co se postava jmenuje jinak v knize. Ale znovu není zvláštní jak všechno působí na všechno? (str.202)
20. Brays ten nechtnej a hnusnej, Brays. Já bych ho rozkopala. Fakt mám na něj vztek. (str.215)
, i když je to i jen pouhá mystická postava
+ 21. Pochopila jsem co nám celou dobu chtěla autorka vzdělit, něco co jsme neměli přehlížet. Že všechny drby a fámy jsou pravdivý jen z půlky a někdy ani to ne, a vše by jsme si předem měli ověřit než začneš o tom polemizovat a šířit je dál.(str. KONEC)


Název: Proč? 13x proto (13 reasons why)
Autor: Jay Asber
Nakladatelství: Cooboo
Rok vydání: 2009
Počet stran: 232
Žánr: YA

Kapitoly se dělí na kazety, zajímavý způsob. Zjistila jsem to tak když na další stránce bylo napsáno 4A, ale žádný tučný text, který by naznačoval spouštění další kazety. Ale teď k dalšímu bodu naší recenze serial vs. kniha. Kniha se odehrávala jeden pouhý den za kdy Caly shlídl kazety všechny až do poslední, paradoxně ve filmu v seriálu to poslouchá nejdíl ze všech. V seriálu vše bylo tak trošku více přehnané a zvětšené, všechno. Claye si mohl zahrát Dylan Minnette, který podle mě nebyl vůbec špatný, ale někdy jakoby předbíhal děj jakoby neměl tušení že se něco takového stalo (s jeho kazetou). Naší hlavní postavou kolem, které se i slunce otáčí je Katharine Langford, kterou taky můžeme vidět ve filmu, který bude přicházet příští rok na scénu a to je Probuzení Simona Spiera. Mě se teda herečka líbila více se zastřiženými vlasy, které jí více slušely než ty dlouhé.

SHRNUTÍ:
Kniha byla jiná to 100%. Dokonce mě i v některých chvílích bavila a nemohla jsem se dočkat až jí začnu číst. Ale i přesto mě kniha velice zklamala nezajímavým koncem, což já hodně na knihách nemám ráda musí mě bavit od začátku do konce ne jen když má akční scénka směny. Hlavní postavy mi byli i sympatické zvlášť Clay, který se mi líbil jelikož si vzpomeňte na knihu v které účinkujeluk (to jo), ale hodný kluk (mmm...) Takže bych dala knize tři hvězdy.

Nejlepší ceny knih najdete na Srovnáme.cz. Knihu si můžete prohlédnou ZDE.

Žádné komentáře:

Okomentovat